وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

تفاوت کابل شبکه SF/UTP و S/FTP چیست؟

برخی اوقات به دلیل شباهت نام، تفاوت کابل شبکه SF/UTP و S/FTP نادیده گرفته می‌شود و این دو کابل به اشتباه یکسان فرض می‌شوند. در این مقاله به تفاوت این دو نوع کابل خواهیم پرداخت.

 

 

کابل شبکه S/FTP

نامگذاری کابل شبکه از لحاظ نوع شیلد:

کابل های شبکه زوج تابیده شده یا Twisted Pair از لحاظ نویزپذیری و نوع شیلد به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. این دسته ها از استاندارد نامگذاری مشخصی پیروی می‌کنند و به صورت کلی X/YTP نامگذاری می‌شوند.

X: نشان دهنده یک یا دو شیلد کلی است که به دو همه 4 زوج پیچیده شده‌اند.

Y: نشان دهنده شیلدی است که به دور تک تک زوج های تابیده شده پیچیده شده است.

TP: مخفف عبارت Twisted Pair است.

از طرفی شیلدها می‌توانند از نوع فویل (Foil) یا شیلد بافته شده (Braided Screen) باشند. در صورتی که شیلد از نوع فویل یا شیلد بافته‌شده باشد به ترتیب حروف F و S به جای X یا Y قرار می گیرند. در صورت به کار گیری هر دو نوع شیلد از SF و در صورت عدم استفاده از شیلد از U (مخفف Unshielded) استفاده می‌شود.

به طور مثال کابل شبکه F/UTP به معنی کابلی است که یک فویل کلی به دور زوج ها تابیده شده است اما به دور تک تک زوج ها هیچ گونه شیلدی وجود ندارد.


تفاوت کابل شبکه SF/UTP و S/FTP:

با توجه با شیوه نامگذاری استاندارد، کابل های شبکه SF/UTP و S/FTP به صورت زیر تعریف می‌شوند:

کابل شبکه SF/UTP: کابل شبکه ای که یک فویل و یک شیلد بافته شده کلی به دور مجموع زوج های تابیده شده آن قرار دارد و هیچ گونه شیلدی روی تک تک زوج های آن وجود ندارد. این کابل ها در ایران بیشتر با نام SFTP شناخته می‌شوند.

کابل شبکه S/FTP: کابل شبکه ای که یک شیلد بافته شده کلی به دور مجموع زوج ها و یک فویل به دور هر کدام از زوج ها قرار دارد.

بنابراین تفاوت کابل شبکه SF/UTP و S/FTP در درجه اول به مکان قرار گرفتن شیلدهای آن‌ها بر می گردد.

از لحاظ حذف نویز نمی‌توان گفت که کدام کابل بهتر عمل می‌کند. اما به طور کلی کابل شبکه UTP در مقابل نویز و تداخل الکترومغناطیسی موجود در خارج از کابل مقاومت بسیار بهتری دارد و نویز خارجی را بهتر حذف می‌کند. با این وجود در این نوع کابل تداخل ایجاد شده توسط خود زوج ها در کابل شبکه حذف نمی شود و زوج ها بر روی یکدیگر ایجاد نویز می‌کنند.

کابل شبکه SFTP نویز ایجاد شده توسط زوج ها بر روی یکدیگر را به خوبی حذف می‌کند و در عین حال قدرت خوبی در حذف نویز های خارجی دارد.

از دیگر تفاوت های S/FTP و SF/UTP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل های شبکه S/FTP به دلیل استفاده بیشتر از فویل و دشواری در ساخت، کمی گران تر هستند.
  • نصب و بکارگیری کابل های شبکه SF/UTP راحت تر است.
  • کابل های SF/UTP محبوب تر هستند و در بازار بیشتر یافت می‌شوند.

منبع : نت ران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.