وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

تعمیرات شبکه چیست؟

همه چیز در مورد تعمیرات شبکه و سرور

یکی از مهمترین ساختار های موجود در امروزه شبکه ها می باشند که از کار های بسیار ساده تا کار های پیشرفته مثل اتوماسیون ، بانکداری و... بر این پایه انجام می گیرند. پس می بایست از تجهیزات شبکه سالم در آن ها استفاده شود تا به بهترین صورت ممکن عمل کنند که این امری بسیار مهم است به همین خاطر بسیاری از شرکت های بزرگ برای نگهداری و تعمیرات شبکه و سرور از افراد ماهر و متخصص استفاده می کنند تا هر گونه ایرادی را در شبکه برطرف کنند. 

ساختار شبکه به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شود:

بخش نرم افزاری شامل داده ها و برنامه هایی هستند که برای به کار گیری سخت افزار های موجود استفاده می شوند و همچنین با ایجاد پرتکل های مختلف برنامه های متفاوتی را روی شبکه پیاده سازی کرد . یکی از شاخه های موجود از این برنامه ها تشکیل دهنده اینترت می باشد که لازم به ذکر است که اینترنت خود از مجموع چند برنامه ساخته شده و بر بستر لایه های نرم افزاری مختلف فعالیت می کنند.

  

نرم افزار های مجری و کاربردی که در شبکه وجود دارند را می توان نام برد که شامل آنتی ویروس ها و یا نرم افزار های مدیریتی داده های اولیه و ... هستند که به تعمیرات شبکه و سرور مربوط نیستند اما در محافظت و جلوگیری از آسیب های نرم افزاری نقش بسزایی دارند.

مرکز و پایه شبکه سخت افزار ها هستند که تمامی نرم افزار ها بر روی آنها نصب می شوند و مجری آن ها هستند . در ادامه به چند مورد از سخت افزار های مهم در شبکه می پردازیم اما پیش از آن بایستی بدانید به هرگونه سخت افزار در شبکه اعم از تجهیزات ساده مانند  یک مودم ساده تا سرور را تجهیزات شبکه گویند که عمل مراقبت و تعمیر شبکه بر روی آنها صورت میگیرد.

تعمیرات شبکه

 

سخت افزار ها خود نیز به دو دسته تقسیم میشوند : اکتیو و پسیو

بخش اکتیو و یا فعال شامل : روتر ها ، مودم ها ، دیتاسنتر ها و سرور ها می شوند و بخش پسیو مانند ادواتی هستند که کار آنها محافظت و پوشش از تجهیزاتی مثل کابل ها است و مثال ساده ای که می توان بیان کرد داکت های نگهدارنده می باشد.

سرور ها :

اصلی ترین بخش در شبکه سرور ها هستند که اطلاعاتی را که شما می بینید در خود ذخیره می کنند.

می توان گفت سرور ها و کامپیوتر ها دارای تجهیزات یکسانی هستند . یعنی قطعاتی مثل رم ، هارد ، منبع تغذیه ، مادر برد ها و... که در کامپیوتر ها وجود دارد در سرور ها نیز هستند . بیشترین بخش تعمیرات شبکه بر روی سرور ها انجام می گیرد.

روتر ها در شبکه :

به ابزار های مسیریاب روتر گفته می شود که وظیفه ی هدایت بسته های اطلاعاتی و داده ها به مقصد را بر عهده دارند. در هنگام تعمیرات شبکه و سرور باید اهمیت و دقت بسیار زیادی را برای رتور ها در نظر گرفت زیرا خرابی و مشکلات آن ها باعث اختلالت فراوانی در شبکه می شود.

کانورتر ها :

مبدل یا همان کانورتر ها وظیفه تبدیل اطلاعات را بر عهده دارند . به این صورت که اگر طرفی از شبکه از فیبر نوری استفاده می کند و طرف دیگر از کابل مسی بهره می برد اتصال بین این دو بخش را با استفاده از یک مبدل صورت می پذیرد.

سؤییچر ها در شبکه :

انتقال ترافیک در شبکه کاربرد این قطعات است و این ابزار یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های شبکه های ستاره ای هستند . سؤییچرها دچار تداخل و  بروز مشکل الکترونیکی می شوند زیرا یک قطعه الکترونیکی است و در دسته اکتیو سخت افزار ها قرار دارد.

تعمیرات شبکه

 

مواردی از تعمیرات شبکه:

- تلفن های تحت شبکه

- گیتوی های ویپ

- تجهیزات ویدئو کنفرانس

- رادیو های وایرلس

- اکسس پوینت های وایرلس

- سوئیچ شبکه

- تعمیرات سرور و دیتا سنتر

- روتر های شبکه و ماژول های آن

- فایروال های شبکه

- دوربین های مدار بسته تحت شبکه

تقسیم بندی فیزیکی شبکه :

LAN(Local Area Network)-

WAN(Wide Area Network)-

 

چه کسانی به شبکه نیاز دارند ؟

اگر در منزل یا محل کار بیش از یک کامپیوتر وجود دارد می بایست برای به منظور تبادل اطللاعات و اشتراک گذاری فایل ها خود  از یک شبکه محلی استفاده کنید . یک کامپیوتر می تواند به تنهایی کارا و مفید باشد در حالی که می توان از چند کامپیوتر به هم متصل کارایی بیشتری دارد.

 

برخی کاربرد عمده شبکه ها :

- اشتراک فایل : احتمالا برای شما پیش آمده که به اطلاعاتی که در کامپیوتر های دیگر قرار دارد نیاز داشته باشید . شبکه این این امکان را برای افراد فراهم کرده که به فایل های مورد نیاز در کامپیوتر های دیگر و پیشگیری از دوباره کاری دسترسی داشته باشند.

- اشتراک پرینتر :  در بعضی موارد چندین کامپیوتر می توانند از یک پرینتر استفاده کنند که این یکی دیگر از کاربرد های شبکه می باشد.

- شبکه بازی : شبکه توانایی ایجاد اتصال بین چند سیستم راحتی برای بازی کردن دارد.

- سازماندهی : برای هماهنگی و سازماندهی کار های روزمره  مانند ملاقات ها و جلسات  نرم افزار هایی وجود دارد که از طریق شبکه امکان پذیر است.

 

انواع شبکه از نظر اتصال :

- بی سیم یا وایرلس

- کابلی

این دو نوع اتصال از نظر تعمیرات شبکه و سرور مزایا و معایب خود را دارند:

در شبکه بی سیم اختلالات بسیار کمتر از شبکه کابلی می باشد زیرا شبکه کابلی بیشتر در معرض عوامل فیزیکی می باشد اما میتوان به ارزان تر بودن آن نسبت به شبکه بی سیم اشاره کرد.

به مواردی از مزایای شبکه های کامپیوتری میتوان اشاره کرد :

- اشتراک گذاری منابع

- اطمینان خاطر در سهولت انتقال اطلاعات

- قابلیت توسعه

- تعامل و ارتباط داده ای

تعمیرات شبکه

پنج مورد از دیگر تجهیزات مورد نیاز شبکه :

- کارت شبکه : کارت شبکه برای متصل کردن کامپیوتر به شبکه محلی کاربرد دارد . این نوع کارت ها با قیمت های متفاوت و امکانات مختلفی موجود است.

- USB: با استفاده از رابط می توان کامپیوتر را از طریق پورت های ورودی  کارت های به شبکه متصل نمود.

- مالتی پورت : هنگامی که تعداد پورت های ورودی و خروجی یک دستگاه یا سرور اندک باشد می توان از این قطعه برای بالا بردن تعداد پورت ها استفاده کرد . این مالتی پورت ها دارای  دو نوع اینترنال و اکسترنال هستند.

- ماژول روتر ها : درون روتر ها قطعه ای قرار می گیرد که امکانی خاص را به آن اضافه می کند که به آن ماژول روتر می گویند که در تعمیرات شبکه و سرور باید به آن توجه ویژه داشت زیرا دارای قیمت های چشم گیری هستند.

- آنتن های مسطح : ساختار این آنتن ها به شکل مسطح بوده که با زاویه انتشار های مختلف ساخته می شود . همراه با بست های مخصوص برای اتصال به دکل ها  یا پایه ها  با پایه های برق گیر جهت انتقال اضافه بار الکتریسیته ناشی از رعد و برق به زمین جهت خنثی سازی منتقل می شود . معمولا سطح آن ها از جنس فایبر گلاس می باشد.

 

پارامتر های موجود در شبکه:

- Server: به کامپیوتری که توانایی در اختیار گذاشتن سرویس ها به سایر کامپیوتر ها را دارد سرور می گویند.

- Media: تمامی کابل ها و متصل کننده ها و تجهیزات ارتباطی در شبکه می گویند.

- Client: استفاده از سرویس های مو جود در شبکه توسط این کامپیوتر انجام می گیرد.

- Shared Resource: به اطلاعات و منابع به اشتراک گذاشته گویند.

- Resource: به تمامی منابع و اطلاعات موجود در شبکه گویند.

توپولوژی شبکه :

نقشه هایی برای پیاده کردن شبکه مورد نیاز است که می توان از طریق آن تعداد کابل ها و اتصالات موجود در در شبکه را مشاهده کرد که در تعمیرات شبکه و عیب یابی کمک بسزایی می کند . برای مثال می توان محل عبور کابل ها دیگر موارد را مشاهده کرد.

انواع توپولوژی :

- توپولوژی خطی یا اتوبوسی

- توپولوژی ستاره ای

- توپولوژی حلقه

- توپولوژی ترکیبی

- توپولوژی بی سیم

- توپولوژی درختی

- توپولوژی مش

در هر یک از توپولوژی های ذکر شده ویژگی هایی وجود دارد که آن را از سایر توپولوژی ها مجزا می کند . مثل میزان کابل مصرفی ، عیب یابی و تعمیر ، هزینه قطعات و بسیاری موارد دیگر که در این مقاله نیاز به باز کردن مسئله نبود .

سخن آخر :

نصب ، عیب یابی و تعمیرات شبکه و تعمیرات سرور با توجه به نکات گفته شده کار بسیار دشواری است .

باید برای انجام این کار دوره های آموزشی را بگذرانید و گواهی نامه های معتبر را از آموزشگاها و مراکز عالی معتبر دریافت کنید تا بتوانید خود را یک متخصص خطاب کنید . پس به راحتی نمیتوان یک شبکه را که شامل قطعان و تجهیزات بسیار حساس و گران قیمت است بدون علم مورد نیاز نصب یا تعمیر کرد .

ارائه خدمات مختلف تعمیرات شبکه توسط شرکت مفتاح

این بخش از شرکت مفتاح، با استفاده از پرسنل متخصص و مجرب و نیز پیشرفته ترین تجهیزات فنی خود توانسته به یکی از مراکز فعال ارائه خدمات پس از فروش کشور مبدل گردد. خدمات متفاوت با کیفیت بالا، در کنار سرعت انجام سرویس و چابکی با بهره مندی از متخصصین فنی هر محصول هدف گذاری قابل حصور شرکت در این حوزه می‌باشد. مفتاح شعار «خدمات موثر حین و پس از فروش یکی از راه های ارتقا و پیشبرد فروش است» را سر لوحه اهداف این بخش قرار داده که منجر به جلب اعتماد مشتری و تداوم خرید می گردد. در این راستا روش های ذیل به منظور ایجاد بسترهای لازم جهت ارائه خدماتی مطمئن به مشتریان به کار گرفته می‌شود:

- سرویس دوره ای
- تعمیر و نگهداری تجهیزات
- رسیدگی بلافاصله به شکایت مشتری
- برگزاری آموزش برای ارتقاء سطح فنی مشتریان
- ارسال قطعات و ملزومات در صورت نیاز
- جمع آوری و پایش نظرات، پیشنهادات و انتقادات
- پاسخگویی تلفنی به سوالات و رفع ایرادات احتمالی مشتری
- اعزام کارشناس متخصص به محل مشتری جهت رفع ایرادات احتمالی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.