وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

هیومیک اسید چیست؟

آیا می‌دانید هیومیک اسید چیست؟ اگر کشاورز و یا باغدار باشید حتما از این محصول فوق العاده استفاده کرده‌اید. در واقع اسید هیومیک جواهر ارزشمند و اسرار آمیز است که گیاهان و زمین به وجودش بسیار نیاز دارند. با بررسی ترکیبات این محصول با پنجره‌ای از حیرت و شگفتی مواجه خواهید شد. باید بدانید که مواد آلی خاک در کشور ما بسیار کاهش یافته و این موضوع برای افرادی که کشاورز و باغدار هستند نگران کننده است. به همین دلیل در چنین شرایطی کود هیومیک اسید روی کار آمد، در واقع این کود مایع همان بقایای تجزیه شده ماده آلی و یا ارگانیک است که در صنعت کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

 اگر این محصول را استفاده کرده باشید خواهید فهمید که فقط یک کود یا اسید نیست و مزایای بیشتری دارد. اسیدهایی که برای ساخت این محصول استفاده می‌شوند به صورت کاملا طبیعی در کنار دریا‌ها، اقیانوس‌ها، رودها، خاک و... وجود دارد. در ادامه این مطلب بیشتر با این محصول فوق العاده آشنا خواهید شد.

  

کود هیومیک اسید چگونه ساخته می‌شود؟

همانطور که در بالا گفتیم هیومیک اسید چیست ، می‌دانید استفاده از اسید هیومیک برای زنده ماندن گیاهان و محصولات زراعی بسیار کاربرد دارد، به همین دلیل بهتر است با نحوه ساخت این محصول فوق العاده کاربردی آشنا شوید. زمانی که حیوانات و گیاهان عمر طبیعی خود را از دست می‌دهند یا بر اثر عوامل دیگر از دنیا می‌روند مولکول‌های آن‌ها در خاک باقی خواهند ماند و سایر ارگانیسم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. هر چه که از بقایای حیوانات و گیاهان مانده باشد توسط باکتری‌ها، حشرات، قارچ‌ها، کرم‌های خاکی مصرف می‌شوند و از بین می‌روند.

 پس از مدت زمان طولانی و خورده شدن ماده توسط چرخه‌های مختلف ماده تغییر شکل پیدا خواهد کرد. به گونه‌ای که یک ماده کاملا مقاوم و منحصر بفرد باقی می‌ماند که آن را هیوموس می‌نامند، البته به هیوموس گیاخاک نیز گفته می‌شود. تمامی ترکیبات هیوموس مقاوم هستند و از سه جزء عالی تشکل شده‌اند که عبارتند از: هیومیک اسید، اسید فولویک و هیومین. باید بدانید که هر سه این جزء کاربردی هستند به خصوص اسید فولویک و هیومین که برای سالم ماندن خاک بسیار موثر هستند و سبب بالا رفتن ارزش خاک می‌شوند.


مزایا و فواید استفاده از کود هیومیک اسید

استفاده از اسید هیومیک در روزگاران قدیم نیز رواج داشته و بسیاری از مردم برای سالم ماندن محصولات و خاک آن را مورد استفاده قرار می‌دادند. امروزه نیز به دلیل کمبود ماده آلی در خاک وجود این محصول در کشور ما ضروری است. برخی از فواید کود هیومیک اسید بی‌نظیر عبارتند از:

  • بالا رفتن جذب موادهای مغذی
  • بهبود ساختار و کیفیت خاک
  • افزایش ظرفیت نگه داشته شدن آب توسط خاک
  • افزایش و رشد جوانه زنی
  • تحریک رشد ریشه و زیاد شدن حجم آن‌ها
  • حذف مواد سمی و مضر از خاک
  • بهبود سلامتی گیاه و درختان
  • مقاوم شدن گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها
  • تحریک فعالیت‌های میکرو ارگانیسم
  • و...

چرا باید هیومیک اسید را به خاک اضافه کرد؟

خوشبختانه کشور ما در صنایع مختلفی پیشرفت کرده و موفقیت‌های زیادی نیز کسب نموده است. اما متاسفانه برخی از فعالیت‌های انسانی سبب از دست رفتن مواد خاک و کم ارزش شدن آن‌ها شده است. علاوه بر کم ارزش شدن خاک در بیشتر مناطق خاک‌ها برای سلامت انسان مضر شده‌اند، زیرا بسیار از مواد خوب خود را به دلیل فعالیت‌های انسانی از دست داده‌اند.

از عوامل دیگر که سبب کم ارزش شدن خاک می‌شود فرسایش است، به همین دلیل از دیرباز برای به دست آوردن دوباره ارزش خاک در هنگام شخم زدن از کودهای هیومیک اسید استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید گیاهان در خاک‌های کم ارزش رشد مناسبی ندارند همچنین مواد ارگانیک (آلی) خاک در زمین‌های کشاورزی باید حدود 2 الی 6 درصد باشد. در صورت کم بودن مواد آلی باید از هیومیک اسیدها استفاده شود تا گیاه بتواند به رشد و زندگی خود ادامه دهد.

روش مصرف کود هیومیک اسید

شما می‌توانید این محصول را به تنهایی و یا با کودهای شیمیایی قاطی کرده و برای گیاه مصرف کنید. باید بدانید اسید هیومیک با بیشتر کودهای شیمیایی سازگار هستند به همین دلیل به صورت محلول پاشی، سیستم‌های آبیاری و مصرف خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه نحوه مصرف این محصول را شرح خواهیم داد:


استفاده اسید هیومیک با آب آبیاری

در هنگام آبیاری محصولات زراعی، درختان و گیاهان می‌توانید کود هیومیک اسید را حدود 1 تا 3 هزار لیتر با آن آبیاری مخلوط کنید و سپس اقدام به آبیاری محصولات نمایید. توجه داشته باشید که آب آبیاری شهری باید حدود چند ساعتی بماند و سپس آن را برای محصولات استفاده کنید.

روش بذرمال

برای بذرها نیز از این محصول استفاده می‌شود، برای اینکار شما باید اسید هیومیک را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس تمامی بذرها را با آغشته کرده و بعد اقدام به کشت محصول نمایید.

روش محلول پاشی

هیومیک اسید با محلول‌های مختلف نیز استفاده می‌شود و باید حداقل با دوز 1 در هزار با آب محلول قاطی شوند. توجه داشته باشید که با هر محلولی می‌توان این محصول را استفاده کرد زیرا عناصر آن قدرت جذب بالایی دارند.


شرایط نگهداری اسید هیومیک

  • دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • هرگز پاکت محصول را جلوی نور خورشید نگذارید.
  • دور از مواد خوردنی مانند آب، غذا، میوه، سبزیجات و... نگه داری شود.
  • در هنگام مصرف حتما از دستکش استفاده کنید.
  • از تماس این محصول با چشم خودداری کنید. در صورت بروز این مشکل فورا چشم را با آب شسته و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت لزوم از این محصول استفاده کنید.
  • مصرف اسید هیومیک بیش از حد مجاز ممکن است مضر باشد، پس در مصرف آن دقت نمایید.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید

در کود هیومیک اسید هیچ‌گونه ماده سمی وجود ندارد به همین دلیل در هر زمانی می‌توان از آن استفاده کرد، اما به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و مدیریت اقتصادی بهتر است فقط در زمان‌های خاص و طلایی از این محصول شگفت انگیز استفاده شود. زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان بهتر است این محصول را زمانی که هنوز در خواب به سر می‌برند استفاده کنید، البته در هنگام باردهی نیز برای رشد بهتر میوه‌ها و کیفیت آن‌ها می‌توان این محصول را استفاده کرد. برای محصولات کشاورزی مانند گندم و... نیز می‌توانید بذر را با اسید هیومیک مخلوط کنید و یا در اولین آبیاری آن را استفاده کنید با اینکار رشد ریشه نیز بیشتر و بهتر می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.