وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

انواع لنز دوربین مدار‌بسته

نوع و اندازه‌ی لنز دوربین‌های مدار‌بسته، نقش مهمی را در تعیین تصویری که از دوربین گرفته می‌شود، مشخص می‌کند. بنابراین انتخاب لنز مناسب برای دوربین‌های مدار‌بسته، امری حیاتی است. در این مقاله، برخی از تفاوت‌های اساسی بین انواع لنز دوربین مدار‌ بسته را بیان خواهیم کرد و با مفاهیم مهمی مانند تفاوت لنز با فاصله‌ی کانونی ثابت با متغیر و اصطلاحاتی مانند فاصله کانونی، زاویه دید، میدان دید، انواع تراشه‌ها‌ی دوربین ها‌ی مدار بسته و عمق دید آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

 


لنز با فاصله‌ی کانونی ثابت یا متغیر (Varifocal)

اولین تفاوت در بین لنز دوربین مدار‌بسته و امنیتی، ثابت یا متغیر بودن فاصله کانونی آن‌ها است.


یک لنز دوربین مدار‌بسته ثابت یا تخت، دارای یک زاویه دید تنظیم‌شده است، به این معنی که لنز دوربین را به هیچ‌وجه نمی‌توان زوم یا تنظیم کرد. دوربین‌های با لنز ثابت به طور کلی ارزان‌تر اند، بنابراین گزینه‌های مناسبی برای نصب در مکان‌های ثابت (مانند اتاق خانه) هستند. درحالی که لنز دوربین مدار‌بسته‌ با فاصله‌‌ی کانونی متغیر یا قابل زوم، می‌تواند توسط یک تکنیسین دوربین مدار‌بسته، بر روی ناحیه‌ی موردنظر متمرکز شود. این مزیت به این معناست که زاویه دید دوربین نظارتی این انعطاف‌پذیری را دارد تا در محیط‌های پویا، قابل تنظیم باشد.


لنزهای وریفوکال Motorized می توانند به صورت اتوماتیک فاصله کانونی و در نتیجه زوم و فوکوس را تغییر دهند. مثلاً وقتی ماشینی وارد پارکینگ می شود می توانند روی پلاک زوم کنند و تصویری واضح از آن ارائه دهند.


تاثیر اندازه‌ی و فاصله در انواع لنز دوربین مدار‌بسته

اندازه‌ی لنز دوربین مدار‌بسته بر روی زاویه دیدی که دوربین نشان می‌دهد، تاثیر‌گذار است. فاصله‌ی دوربین امنیتی از جسم نیز بر روی تصویر ضبط‌شده تاثیر می‌گذارد. مثال‌های زیر مناطق یکسانی را نشان می‌دهد که با لنز‌های ثابت 3.6 میلی‌متری و 12 میلی‌متری و با سه فاصله‌ی متفاوت تصویربرداری شده‌اند.


لنز 3.6 میلی متری با فاصله ی 15 متر - انواع لنز دوربین مدار‌بسته

لنز 3.6 میلی متری با فاصله 15 متر

لنز 3.6 میلی متری با فاصله ی 10 متر- انواع لنز دوربین مدار‌بسته

لنز 3.6 میلی متری با فاصله 10 متر

لنز 3.6 میلی متری با فاصله ی 5 متر

لنز 3.6 میلی متری با فاصله 5 متر

لنز 12 میلی متری با فاصله ی 15 متر

لنز 12 میلی متری با فاصله 15 متر

لنز 12 میلی متری با فاصله ی 10 متر

لنز 12 میلی متری با فاصله 10 متر

لنز 12 میلی متری با فاصله ی 5 متر

لنز 12 میلی متری با فاصله 5 متر

 


اصطلاحات دیگر در انواع لنز دوربین مدار‌بسته

در ادامه با اصطلاحاتی آشنا می‌شویم که به شناخت لنز دوربین‌های مدار‌بسته، کمک زیادی خواهند‌کرد.


میدان دید

میدان دید یکی از موارد تاثیر گذار در انواع لنز دوربین مدار‌بسته، میزان فضایی است که می‌تواند توسط دوربین مدار‌بسته ضبط شود. از میدان دید با عنوان زاویه دید نیز یاد می‌شود. میدان دید به سه عامل اندازه لنز، اندازه تراشه دوربین و فاصله دوربین نظارتی از صحنه وابسته است. در مثال‌های بالا، اتومبیل شیء مورد‌نظر است، لنز 3.6 میلی‌متری میدان دید وسیعی دارد (اتومبیل کوچک به نظر می‌رسد) و لنز 12 میلی‌متری دارای میدان دید کوچک‌تری است (اتومبیل بزرگ به نظر می‌رسد).



اندازه‌ی تراشه‌ی دوربین مدار‌بسته

دوربین‌های مدار‌بسته دارای تراشه‌های متنوع با اندازه‌های مختلف یک چهارم 1/4، یک سوم 1/3، یک دوم 1/2 و دو سوم 2/3 اینچ هستند. اندازه‌ی تراشه بر زاویه دید نیز تاثیر می‌گذارد، به این صورت که هرچه اندازه تراشه کوچکتر باشد، زاویه دید نیز محدود‌تر خواهد بود.


فاصله کانونی در انواع لنز دوربین مدار‌بسته

فاصله کانونی بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود و نشانگر زاویه دید است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، فاصله کانونی کوتاه (برای مثال 3.6 میلی‌متر)، زاویه دید وسیع‌تری را نمایش خواهد‌ داد. این درحالی است که یک فاصله کانونی بلند (مانند 12 میلی‌متر)، زاویه دید کوچک‌تری را نمایش می‌دهد.


عمق میدان یکی از موارد تاثیر گذار در انواع لنز دوربین مدار‌بسته

عمق میدان فاصله‌ای است که در آن تمامی اشیاء در یک تصویر، در فوکوس (focus) قرار دارند، یه این معنی که بصورت واضح در عکس قابل تشخیص هستند. اگر عمق میدان زیاد باشد، تقریباً تمامی اشیاء یک تصویر بصورت واضح نمایان می‌شوند و اگر عمق میدان کم باشد، تنها بخش کوچکی از زمینه به صورت واضح نمایش داده می‌شود. تصویر زیر بیان‌گر این موضوع است.


عمق دید 

در این مقاله، با پارامتر‌هایی که انواع لنز دوربین مدار‌بسته را از یکدیگر متمایز می‌کنند، آشنا شدیم و دانستیم که اندازه‌ی لنز و فاصله از آن، چه تاثیری بر میدان دید دارد. همچنین با اصطلاحاتی از جمله میدان دید، اندازه‌ی تراشه‌ی دوربین‌های مدار‌بسته، فاصله‌ی کانونی و عمق میدان آشنا شدیم.

منبع : نت ران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.