وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

دستگاه DVR چیست؟

دستگاه DVR مرکز تجمیع دوربین های مداربسته و مدیریت آن‌ها است. در دنیای امروز که لزوم استفاده از دوربین مدار بسته برای نظارت امنیتی اماکن وجود دارد، کسب اطلاعات درباره ادوات این سیستم نظارتی و آگاهی از نحوه کارکرد تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم نظارتی، ضروری است. در این مقاله قصد داریم دستگاه DVR را بررسی کنیم و نحوه کارکرد آن‌را شرح دهیم تا بتوانیم درک کنیم مفهوم دستگاه DVR چیست.

 

 

دستگاه DVR چیست؟

برای  این که کاملا متوجه شویم دستگاه DVR چیست باید مطالب زیر را مطالعه کنیم. دستگاه DVR یک دستگاه الکترونیکی است که در سیستم نظارتی امنیتی دوربین مدار بسته کاربرد دارد. دستگاه DVR در سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ استفاده می‌شود. این دستگاه مرکز سیستم نظارتی است و همه دوربین های مدار بسته باید با یک کابل مستقل به آن متصل شوند. DVR کوتاه شده عبارت Digital Video Recording می‌باشد. دستگاه DVR دارای ورودی آنالوگ BNC است. هر DVR به نسبت مدل آن از تعداد ورودی BNC متفاوتی پشتیبانی می‌کند. این دستگاه سیگنال تصویر آنالوگ ارسالی از دوربین را در ورودی BNC دریافت کرده و آن سیگنال را به سیگنال دیجیتال تبدیل نموده و وارد پروسه مدیریت و ذخیره می‌شود. در دستگاه DVR می‌توان تصاویر دریافتی را روی نمایشگر رویت کرد. دستگاه DVR قابلیت ذخیره تصاویر روی هارد دیسک را دارد و با توجه حجم هارد دیسکی که درون آن قرار گرفته، می‌تواند تصاویر را ذخیره کند.

دستگاه DVR چیست

دستگاه DVR در واقع یک کامپیوتر کوچک است که به صورت اختصاصی برای سیستم نظارت امنیتی دوربین مداربسته آنالوگ طراحی و تولید می‌شود. این دستگاه دارای تعدادی ورودی BNC است. در این دستگاه خروجی آنالوگ RCA برای اتصال به نمایشگر تعبیه شده‌است. در برخی مدل‌ها دستگاه‌های DVR مجهز به خروجی RGB یا VGA و خروجی تصویر HDMI هستند. با استفاده از خروجی تصویر و اتصال به نمایشگر می‌توانیم به انتخاب خودمان تصویر یک یا همه دوربین ها را همزمان مشاهده کنیم. با استفاده از سیستم مدیریت تصاویر دستگاه DVR می‌توان تصاویر ضبط شده از قبل را بازپخش کرد و دقیقا تصویر در زمان مورد نظر را کنترل کرد.

در زمان خرید DVR به چه چیز‌هایی دقت کنیم

دستگاه های DVR در مدل‌های متنوع با قابلیت‌های متفاوت تولید می‌شوند. در هنگام خرید دستگاه DVR باید با توجه به بودجه مورد نظر مناسب‌ترین دستگاه با در نظر گرفتن امکانات مورد نیاز را خریداری کنیم. اما در زمان خرید باید به چه چیز‎هایی توجه کنیم؟

تعداد دوربین قابل پشتیبانی

همان‌طور که پیشتر بیان شد هر دستگاه DVR از تعداد دوربین مشخصی پشتیبانی می‌کند. در دستگاه DVR، ورودی‌های BNC برای دریافت تصاویر دوربین‌های مدار بسته آنالوگ تعبیه شده‌اند. دستگاه قابلیت پذیرش تعداد دوربین مداربسته بیشتر از ورودی‌های BNC موجود را ندارد. باید در زمان خریداری دستگاه DVR حتماً به تعداد ورودی قابل پشتیبانی توسط DVR دقت کنیم تا با تعداد دوربین مورد نیاز ما متناسب باشد.

رزولوشن تصویر

هر دستگاه DVR از رزولوشن‌های تصویر متفاوتی پشتیبانی می‌کنند. دوربین های مدار بسته مدرن و امروزی تصاویر را بسیار با کیفیت و تا رزولوشن 4K فیلم‌برداری و ارسال می‌کنند. در زمان خرید دستگاه DVR باید دقت کنیم رزولوشن مورد پشتیبانی دستگاه با رزولوشن تصاویر ارسالی دوربین های مداربسته مورد نظر ما هم‌خوانی داشته باشند. در غیر این صورت، اگر رزولوشن مورد پشتیبانی دستگاه DVR از رزولوشن دوربین مدار بسته مد نظر پایین‌تر باشد، از تمام ظرفیت و کیفیت تصویر دوربین استفاده نمی‌شود و عملاً هزینه‌ای که برای داشتن کیفیت تصویر بهتر، برای دوربین مداربسته انجام شده‌است کاملاً بیهوده می‌شود. پس توجه به کیفیت و رزولوشن قابل پشتیبانی DVR برای استفاده از تمام ظرفیت دوربین مدار بسته، الزامی است. 

دستگاه DVR چیست

نرخ فریم 

تمامی تصاویر فیلم‌برداری شده با هر کیفیت تصویر و رزولوشن شاخصه دیگری به نام نرخ فریم دارند. نرخ فریم با واحد فریم در ثانیه اندازه‌گیری و بیان می‌شود. نرخ فریم به معنی سرعت فیلم‌برداری دوربین است که در هر ثانیه چند نمونه‌برداری از تصویر روبرویش انجام می‌دهد. این تعداد فریم عامل مهمی در کیفیت تصویر دریافتی می‌باشد. دستگاه DVR باید از مقدار نرخ فریم دوربین پشتیبانی کند در غیر این صورت امکان دریافت صحیح تصاویر و پخش آن وجود ندارد. باید در هنگام خرید حتماً به میزان نرخ فریم مورد پشتیبانی دستگاه DVR دقت کنیم.

خروجی تصویر

دستگاه‌های DVR عمدتاً دارای خروجی تصویر آنالوگ RCA یا کامپوننت هستند که با سه عدد فیش قرمز، سفید و زرد تصویر و صدا را انتقال می‌دهند. برخی از مدل‌های جدیدتر دستگاه DVR به خروجی تصویر VGA و HDMI مجهز شده‌اند. این خروجی‌های جدید امکان اتصال دستگاه به نمایشگرهای امروزی را فراهم می‌کنند. در هنگام خرید اگر نمایشگری را برای استفاده از آن در سیستم نظارتی دوربین مداربسته مد نظر داریم باید به خروجی تصویر سازگار با نمایشگر، روی دستگاه DVR توجه کنیم.

هارددیسک قابل پشتیبانی

برای ذخیره تصاویر ارسالی دوربین های مدار بسته توسط دستگاه DVR، باید روی دستگاه هارددیسک نصب شود. مدت زمان ذخیره تصاویر به دو عامل کیفیت تصویر و ظرفیت هارددیسک مورد استفاده بستگی دارد. هر چه کیفیت تصویر فیلم‌برداری شده توسط دوربین بالاتر باشد، تصاویر ارسالی دوربین حجم بالاتری دارند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را اشغال می‌کنند. در شرایطی که از دوربین‌های با کیفیت تصویر بالا استفاده می‌کنیم باید هارددیسک با ظرفیت بالاتری انتخاب کنیم. هر چه ظرفیت هارددیسک مورد استفاده بالاتر باشد، تصویر با مدت زمان بیشتری را می‌توان ذخیره کرد. دستگاه‌های DVR از مقادیر حافظه متفاوتی برای هارددیسک پشتیبانی می‌کنند. در هنگام خرید DVR باید به بیشینه پذیرش حجم هارددیسک توسط دستگاه دقت کنیم. لازم به ذکر است انتخاب میزان حافظه مورد نیاز بر اساس کیفیت تصویر و مدت زمان مورد نظر برای ذخیره تصویر، برآورد می‌شود.

دستگاه DVR چیست

قابلیت اتصال به شبکه

بعضی از دستگاه‌های DVR دارای پورت شبکه  RJ-45 هستند. تعبیه این پورت در DVR برای انتقال تصاویر سیستم نظارتی دوربین مداربسته روی بستر شبکه یا اینترنت کاربرد دارد. اگر قصد انتقال تصاویر و رویت آن از مکان دیگری را داریم، باید در زمان خرید به وجود پورت شبکه روی دستگاه DVR دقت کنیم. 

دستگاه DVR چیست

 

در این مقاله پرسش دستگاه DVR چیست را پاسخ داده و قابلیت‌های آن‌را بررسی کردیم و راهنمای خرید دستگاه DVR با توجه به نیاز و بودجه را تشریح کردیم. با دقت به موارد بیان شده می‌توانیم خرید مطمئن و متناسب با نیازمان را انجام داده و نتیجه دلخواه را حاصل کنیم. 

منبع : نت ران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.