وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

انواع اتصال شبکه

گاهی اوقات به دنبال انتقال داده بین دو کامپیوتر هستیم؛ اما USB نداریم. با استفاده از شبکه به راحتی می‌توان دو کامپیوتر را به هم متصل کرد و داده‌های حجیم را انتقال داد. شبکه (Network) انواع بسیاری دارد، شبکه خانگی، اداری و اینترنت از ساده‌ترین مثال‌های شبکه است. برای برقراری این اتصال از متد‌های بسیاری استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی انواع اتصال شبکه می‌پردازیبم.

 

 


هنوز تعداد بیشتری از انواع اتصال شبکه وجود دارند؛ اما این اتصال‌ها در سیستم شبکه کمرنگ‌تر شده‌اند و ما در این مقاله به بررسی اتصال‌های شبکه و برخی از تجهیزات پسیو شبکه مهم می‌پردازیم


مهم‌ترین اتصال‌های شبکه


در این بخش به بررسی مهم‌ترین اتصال‌های شبکه خواهیم پرداخت که هنوز نقشی در سیستم شبکه کامپیوتری دارند.



اتصال شبکه از طریق PAN


این مدل اتصال شبکه از ساده‌ترین، کوچک‌ترین و پایه اتصال شبکه است. این نوع همان اتصال کامپیوترها، پرینترها و دیگر دستگاه‌های داخل خانه شما از طریق مودم داخل خانه‌تان است. این مدل اتصال در شرکت و خانه استفاده می‌شود و از طریق یک دستگاه کنترل خواهد شد.



انواع اتصال شبکه


یکی دیگر از ساده ترین نوع اتصال LAN است. حتما در مورد این اتصال تا به حال شنیده اید و استفاده کرده اید. با استفاده از کابل شبکه LAN شما به راحتی می‌توانید جندین کامپیوتر را به هم متصل کنید و اطلاعات و منابع لازم را به یکدیگر انتقال دهید. با استفاده از LAN هم می‌توان اینترنت را از طریق مودم و روتر انتقال داد. در زمانی که شرکت شما دو یا سه ساختمان است می‌توان برای برقراری اتصال بین کامپیوتر های موجود از کابل LAN استفاده کرد.



WLAN connection - انواع اتصال شبکه


یکی دیگر از متدهای برقراری ارتباط شبکه استفاده از WLAN یا همان WI-Fi است. از طریق وای فای می‌توان به اینترنت و دیگر کامپیوترها متصل شد. از طریق این روش اتصال شبکه بدون استفاده از کابل شبکه LAN به راحتی می‌توان به کامپیوتر دیگری که به مودم یا روتر همسان در ارتباط است متصل شد و داده های مورد نظر را انتقال داد. یکی از این مدل اشتراک‌گذاری ایجاد پوشه اشتراک (Share Folder) است.




اتصال شبکه از طریق MAN یا Metropolitan Area Network


این مدل از اتصال شبکه از LAN بزرگتر اما از WAN کوچکتر است. MAN ترکیبی از عنصرهای این دو متد ارتباط با یکدیگر است. این مدل از اتصال هم از طریق یک سیستم کنترل می‌شود.




اتصال از طریق WAN یا Wide Area Network 


این اتصال شبکه آخرین مدل از مهم‌ترین اتصال‌های شبکه است که بررسی می‌کنیم. این نوع از اتصال پیچیده تر از LAN است. WAN کامپیوترها و سیستم‌ها را در فاصله‌های طولانی تری متصل می‌کند. با استفاده از این متد بسیار راحت می‌توان دستگاه‌ها را در فاصله‌های کیلومتری به هم متصل کرد. اینترنت نمونه بسیار مهم این ارتباط است. افراد می‌توانند با یک دیگر در کل جهان ارتباط برقرار کنند. WAN به وسیله چند سازمان بزرگ کنترل می‌شود. آمریکا یکی از این کشورهایی است که اینترنت را در دسترس استفاده کنندگان قرار می‌دهد.




این مواردی که به آن اشاره شد؛ مهم‌ترین نوع اتصال شبکه در دنیای امروز هستند که می‌توان گفت WAN مهم ترین نوع اتصال است و پس از آن LAN و WLAN قرار دارند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.