وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

هاست (شبکه) چیست؟

هاست، شبکه یک کامپیوتر یا دستگاه دیگری است که متصل به شبکه کامپیوتری می باشد. هاست شبکه ممکن است منابع اطلاعات، خدمات و برنامه های کاربردی را به کاربران یا Node های دیگر شبکه، ارائه دهد. هاست (Node) شبکه به یک آدرس از شبکه اختصاص داده شده است.

  

هاست

ممکن است کامپیوتر های شرکت کننده در شبکه هایی که از مجموعه پروتکل اینترنت نیز استفاده می کنند ، هاست های IP نامیده شوند. به طور خاص، کامپیوتر های شرکت کننده در اینترنت، هاست اینترنت و یا گاهی اوقات Node های اینترنت نامیده می شوند. هاست های اینترنتی و سایر هاست های IP دارای یک یا چند آدرس IP اختصاص یافته به رابط های شبکه هستند. آدرس ها به صورت دستی توسط یک مدیر، یا به طور خودکار در هنگام راه اندازی با استفاده از پروتکل پیکربندی هاست پویا (DHCP) ، و یا با روش های پیکربندی خودکار stateless address، پیکربندی می شوند.


هاست های شبکه ای که در برنامه های کاربردی ای که از مدل مشتری – سرور برای محاسبات استفاده می کنند، به عنوان سرور یا سیستم های مشتری طبقه بندی می شوند. هاست شبکه همچنین ممکن است به عنوان Node هایی در برنامه های نظیر به نظیر عمل کند، تمام Node ها به طور هماهنگ منابع را استفاده می کنند و به اشتراک می گذارند.


ریشه ی مفهوم (Origin of the concept)

در سیستم عامل ها، اصطلاح هاست ترمینال به طور سنتی یک کامپیوتر به اشتراک گذاری زمان یا نرم افزار چند کاربره ای را مشخص می کند که خدمات را به ترمینال های کامپیوتری، یا کامپیوتری که خدمات را به دستگاه های کوچکتر ارائه می دهد، مانند کامپیوتر قالب اصلی (به پایانه های teletype یا پایانه های تصویری سرویس می دهد) می رساند. مثال های دیگر، هاست telnet (یک سرور telnet) و xhost (پنجره مشتری X) می باشد.


اصطلاح هاست اینترنتی (هاست) در تعدادی از اسناد نظرخواهی (RFC) استفاده می شود که اینترنت و سلف (آتی) آن، ARPANET را تعریف می کند. RFC 871 هاست را به عنوان یک سیستم کامپیوتر عمومی متصل به شبکه ارتباطی تعریف می کند (هدف به دست آوردن اشتراک منابع در میان سیستم عامل های شرکت کننده است)


هنگامی که ARPANET گسترش یافت؛ کامپیوترهای متصل به شبکه، سیستم های کامپیوتری اصلی بودند که می توانست از طریق پورت های سری به پایانه های ناامن متصل دسترسی داشته باشد. از آنجا که این ترمینال ها نرم افزار را میزبانی نمی کردند و یا محاسبات را خود را انجام نمی دادند، به عنوان هاست در نظر گرفته نمی شدند چرا که آنها به یک شبکه IP متصل نبودند و آدرس های IP مشخصی نداشتند.


سرورها و Node ها

تمامی سرورها هاست هستند، اما همه هاست ها سرور نیستند. هر دستگاهی که به یک شبکه (به عنوان یک هاست) متصل شده است، به عنوان هاست شناخته می شود، در حالی که تنها هاست هایی به عنوان سرورها شناخته می شوند که اتصالات را از سایر دستگاه ها (مشتریان) بپذیرند.


هر هاست شبکه یک Node شبکه است، اما هر Node شبکه یک هاست نیست. سخت افزار شبکه مانند مودم ها، هاب ها و سوئیچ های شبکه لزوما آدرس های شبکه را (به استثنای اهداف اداری) تخصیص نمی دهند و در نتیجه ممکن است نتوانند هاست شبکه باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 31 تیر 1398 ساعت 09:14

مقاله بسیار خوبی بود / ممنون از شما

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.