وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

اینترنت فیبرنوری چیست و چه تفاوتی با سایر انواع اینترنت دارد؟

اینترنت فیبر نوری آخرین پیشرفت در انتقال داده ها محسوب می شود. خطوط فیبر نوری بسیار سریع تر از کابل ها هستند و می توانند حجم زیادی از داده ها را در یک خط انتقال دهند، این حجم می تواند چند ترابایت باشد.

  

 

اینترنت فیبر نوری

 

تکنولوژی های قبل از فیبر نوری: DSL و کابل ها

DSL یا Digital Subscriber Line از خطوط تلفن موجود برای انتقال داده ها استفاده می کنند، که معمولاً از مس ساخته شده اند. اینترنت DSL کند و قدیمی است و در بسیاری از کشورها منسوخ شده است. حداکثر سرعت این نوع اینترنت ۲۴ مگابیت بر ثانیه است و میانگین سرعت آن ها ۲ مگابایت بر ثانیه است.

کابل های اینترنتی نیز از مس ساخته شده اند و همان کابل هایی هستند که در شبکه های تلوزیونی استفاده می شود. سرعت متوسط این نوع کابل ها متغیر است ولی در محدوده ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می باشد.

 

اینترنت DSL

 

انقلاب فیبر نوری:

کابل های فیبر نوری از الیاف شیشه ای ساخته شده اند تا داده ها را با استفاده از پالس های نوری ارسال کنند. نور مانند الکتریسیته در این کابل ها حرکت می کند، اما مزیت الیاف شیشه ای این است که می توانند چند سیگنال را به صورت همزمان ارسال کنند. آن ها به شدت کوچک هستند، بنابراین به یکدیگر متصل می شوند و کابل های بزرگتری به نام کابل های ضخیم فیبر نوری را تشکیل می دهند. کابل های فیبر نوری مقادیر عظیمی از داده ها را حمل می کنند و میانگین سرعت انتقال در این کابل ها حدود یک گیگابایت بر ثانیه است به همین دلیل اینترنت گیگابیتی نامیده می شود.

کابل های فیبر نوری ستون فقرات اینترنت مدرن هستند و شما حتی اگر از آن ها استفاده نکنید همین الآن هم از مزایای آن بهره مند می شوید. به این دلیل که نقاط تبادل اینترنت یا IXPها از کابل های ضخیم فیبر نوری استفاده می کنند تا به سایر IXPها متصل شوند.

اما هنگام اتصال خانه های یک شهر به IXP ها، شرکت های ارائه دهنده اینترنت یا ISPها از کابل های اینرنت سنتی مانند کابل شبکه اترنت استفاده می کنند. همین کار دلیل سرعت پایین اینترنت های خانگی است. وقتی کسی می گوید که از اینترنت فیبر نوری استفاده می کند، منظورش این است که برای اتصال خانه آن ها با IXP نیز از فیبر نوری استفاده می شود تا محدودیت کابل های مسی برداشته شود.

 

اینترنت فیبر نوری

 

محدودیت های اینترنت فیبر نوری:

دلیلی که اینترنت فیبر نوری خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد هزینه بالای توسعه زیرساخت های آن است. برای بیشتر افراد سرعت اینترنت ۲۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه کافی است و بسیاری از دانلودهای ما نیازی به استفاده از حداکثر سرعت خطوط ندارند.

سرعت اینترنت شما به اندازه ضعیف ترین کابلی است که در مسیر اتصال اینترنت شما وجود دارد. به این معنی که حتی اگر IXP ها از اینترنت فیبر نوری استفاده کنند و شما از کابل اترنت، سرعت اینترنت شما به اندازه کابل اترنت است (در ایران ISPها سرعت کمتری از حداکثر سرعت قابل استفاده در کابل ها ارائه می دهند و بنابراین سرعت سرور شرکت ارائه دهنده اینترنت نیز تعیین کننده است).

در حال حاضر اینترنت فیبر نوری حتی در کشورهای پیشرفته محدود به مناطقی خاص است و به صورت فراگیر استفاده نمی شود.در ایران با وجود اینکه در برخی نقاط از کابل های فیبر نوری استفاده شده است اما اینترنت فیبر نوری در آن مناطق ارائه نمی شود و روند توسعه زیرساخت های فیبرنوری به کندی پیش می رود.

منبع : نت ران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.