وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

معرفی دوربین های مدار بسته AHD موجود در بازار

دوربین‌ های مدار بسته AHD جز جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا است. در اصل از کیفیت بیشتری نسبت به دوربین‌های‌ آنالوگ برخوردار می‌باشند. همچنین دوربین‌های مداربسته HD-CVI ،HD-TVI و HD-SDI از زیر مجموعه‌های دوربین مدار بسته AHD است. همانطور که می‌دانید در دوربین‌های تیوی لاینی (دوربین‌های آنالوگ سنتی) روزولشن پایین تصویر، یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوربین‌ها بود. برای جبران این ضعف، تکنولوژی AHD عرضه شد. یکی از مزیت‌های اساسی دوربین‌های مدار بسته AHD، کیفیت بالا در کنار قیمت ارزان می‌باشد. اگر در گذشته دوربین‌های مداربسته آنالوگ داشته‌اید و قصد دارید کیفیت را بالا ببرید ولی تغییری در سیم و کابل موجود انجام ندهید، بهترین گزینه دوربین‌های AHD می‌باشند.

 

 

 

دوربین مدار بسته ahd


 

تاریخچه دوربین مدار بسته

از زمان عرضه دوربین مدار بسته با دو تکنولوژی دوربین مداربسته آنالوگ TVL و دوربین مدار بسته تحت شبکه IP آشنا شدیم. دوربین‌های مدار بسته آنالوگ قیمت ارزان و البته کیفیت پایین و دوربین‌های مدار بسته IP قیمت و کیفت بالا داشتند. دوربین‌های آنالوگ تصویر را بر بستر کابل RJ59 و دوربین‌های تحت شبکه تصویر را بر بستر کابل گران قیمت‌تر CAT6 انتقال می‌دادند. در نتیجه هزینه کابل کشی دوربین‌های آنالوگ ارزان‌تر از دوربین‌های تحت شبکه بود. امکان انتقال تصویر اینرنتی و مشاهده بر روی گوشی موبایل برای هر دو سیستم فراهم بود.

دوربین‌های آنالوگ TVL تمام ویژگی‌های خوب را یکجا در خود داشتند بجز کیفیت تصویر که حرفی برای گفتن در برابر سیستم‌های IP نداشتند. لذا شرکت‌ها به دنبال راهی بودند تا کیفیت تصویر دوربین آنالوگ را بالاتر ببرند و اینگونه بود که دوربین مدار بسته AHD تولید شدند. 

 

دوربین مداربسته AHD

تکنولوژی AHD انتقال تصاویر دوربین مدار بسته را بر پایه سیستم‌های تلویزیونی دیجیتال (DTV) انجام می‌دهد. سیستم پردازش و فشرده سازی تصویر نسبت به آنالوگ متفاوت بوده است. با توجه به نحوه فشرده سازی، این دوربین‌ها را با مگاپیکسل در تصویر می‌خوانند. اطلاعات به صورت آنالوگ انتقال پیدا می‌کند و تنها نوع کدگذاری آن‌ها متفاوت است. همین ویژگی امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه، گرفتن تصاویر با روزولشن بالاتر را ایجاد می‌کند. کدگذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می‌شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آن‌ها را به صورت AHD کدگذاری می‌کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کدگذاری شده را دریافت کرده و آن‌ها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

دوربین‌های AHD نسل اول تنها با روزولشن ۱ مگاپیکسل (۷۲۰P) تولید می‌شدند اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن ۲مگاپیکسل (۱۰۸۰P) را ایجاد کرد. متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین‌ها از نظر کدگذاری با هم هم‌خوانی ندارند و امکان استفاده هم‌زمان از آن‌ها وجود ندارد.

کیفیت دوربین مداربسته ahd

 

کابل مورد استفاده و محدودیت طول کابل کشی

دوربین‌های AHD محدودیت و حساسیت پایینی در رابطه با طول کابل مصرفی دارند که یکی از مزیت‌ها و نقاط مثبت آن محسوب می‌شود. با استفاده از کابل‌های RG59 عادی، امکان انتقال سیگنال دوربین AHD تا ۵۰۰ متر و کابل RG60 این مسافت را به ۱۰۰۰ متر نیز می‌رساند. تکنولوژی AHD همچنین حساسیت بسیار کمی نسبت به کیفیت کابل مصرفی دارد.

کابل دوربیم ahd

 

DVR دوربین‌های AHD

نصب دوربین‌های تیوی لاینی به DVR های AHD امکان دارد. بیشتر DVR های AHD دوربین‌های تیوی لاینی و در بیشتر موارد حتی دوربین‌های تحت شبکه را نیز در تعداد و روزولشن محدود پشتیبانی می‌کنند. توجه داشته باشید که DVR های AHD به هیچ عنوان امکان پشتیبانی از دوربین‌هایHDSDI ،HDTVI و HDCVI را ندارند. دوربین‌های AHD در مقایسه با دوربین‌های شبکه بسیار مقرون به صرفه هستند. قیمت این تجهیزات بیشتر به دستگاه‌های آنالوگ نزدیک است. این موضوع استفاده از دوربین‌های آنالوگ سنتی را روز به روز کمتر کرده است.

dvr ahd

دوربین‌های مداربسته AHD ،HDCVI و HDTVI

دوربین‌های HDcvi و HDtvi نوع بهینه شده تکنولوژی AHD هستند که در آن‌ها انتقال تصویر و ترکیب تصویر با کیفیت بالا انجام می‌شود. دلیل بوجود آمدن تکنولوژی‌های HDCVI و HDTVI در مشکلاتی بود که تکنولوژی قدیمی‌تر HD-SDI داشت. مهمترین ضعف آن،کیفیت پایین تصاویر و متراژ کم انتقال بود. قیمت و کیفیت HDTVI از همه بیشتر است و بعد از آن HDCVI و AHD در رتبه آخر می‌باشد.

هر سه فناوری بصورت ترکیبی، یکدیگر را ساپورت می‌کنند. مثلا اگر شما دستگاه HDCVI خریدید، دو فناوری دیگر دوربین‌هایش روی دستگاه جواب می‌دهد. ولی مطمئنا نباید انتظار کیفیت بالایی را داشت. علی رغم رزولوشن مگا پیکسلی هر سه تکنولوژی، هر سه آنالوگ هستند. هر سه دارای تکنولوژی انتقال تصویر به روش‌های مختلف هستند. دستگاه DVR هر سه فناوری، از دوربین IP ساپورت می‌کنند ولی نباید انتظار کیفیت و کارایی دستگاه NVR را از آن داشت. در پروژه‌هایی که به ویژگی‌های پیشرفته‌ و هوشمند نیازی نیست، فناوری آنالوگ می‌تواند برای مشتری مناسب‌تر‌ باشد.

 

انواع دوربین مدار بسته AHD

سیستم دوربین مداربسته HD شامل تعدادی دوربین مداربسته، دستگاه DVR، هارد دیسک و متعلقات نصب است.

دوربین‌های مداربسته AHD از لحاظ کیفیت تصویر به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • دوربین مداربسته AHD 960h
  • دوربین مداربسته AHD 720p HD
  • دوربین مداربسته AHD 1080p HD

و از لحاظ بدنه و شکل ظاهری نیز به انواع زیر تقسیم خواهند شد:

  • دوربین‌های AHD دام: بدنه این دوربین‌ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد و کاربرد صنعتی ندارند. استفاده از آن‌ها محدود به محیط‌های مسقف اداری، تجاری یا مسکونی می‌شوند. این دوربین‌های در کیفیت‌های متفاوتی به صورت شبکه و آنالوگ و AHD ساخته می‌شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارد.

دوربین مدار بسته دام AHD

  • دوربین‌های AHD بولت: دوربین‌های بولت دوربین‌هایی با بدنه معمولا استوانه ای شکل و عموماً فلزی هستند. معمولا کاربردی بیرونی Outdoor دارند. با توجه به ضد آب بودن بدنه این دوربین‌ها و شکل خاصشان برای محیط‌های بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب هستند.دوربین مدار بسته بولت AHD
  • دوربین‌های AHD اسپید دام PTZ: این دوربین‌ها را به دوربین‌های گردان می‌شناسند چون قابلیت گردش در جهات مختلف و زوم در یک زاویه خاص را دارند. نام‌های دیگر این دوربین PTZ ،Speed Dome ،Fast Dome است. این دوربین‌ها معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند.دوربین مدار بسته اسپید دام AHDدوربین مداربسته AHD را می‌توان به ده‌ها دسته بندی دیگر از نظر دید در شب، زاویه دید، لنز، پردازنده، فشرده سازی نیز تقسیم بندی نمود.

معایب دوربین مدار بسته AHD

موردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که اگر شما از قبل دستگاه ضبط تصاویر (DVR) دارید نمی‌توانید از این دوربین استفاده و به آن وصل شوید. به دلیل وجود این تکنولوژی، دستگاه DVR آن نیز باید از آن پشتیبانی کند. دوربین مدار بسته معمولی را می‌توانید به یک دستگاه AHD متصل کنید ولی دوربین AHD با DVR معمولی کار نمی کند.

قیمت دوربین مداربسته AHD

در بازار سیستم‌های دوربین مدار بسته در ایران، دوربین مدار بسته AHD و دستگاه‌های DVR آن، جز ارزان‌ترین سیستم‌های نظارت تصویری محسوب می‌شوند. با توجه به کیفیت سیستم‌های AHD و قیمت آن‌ها نتیجه می‌گیریم که فارغ از مارک و مدل به‌طور کلی انتخاب و خرید دوربین مداربسته AHD با کیفیت Full HD 1080p بسیار به صرفه خواهد بود. محدوده قیمت دوربین مداربسته AHD بین 150 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.

 

در این مقاله به معرفی دوربین مدار بسته AHD پرداختیم. برای خرید و نصب سیستم‌های دوربین‌های مدار بسته، بهتر است اطلاعات کاملی راجب تمام برندها کسب کنید، زیرا این امر منجر به تصمیم گیری آگاهانه و انتخاب درست یک برند، مطابق با نیاز شما می‌شود. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع : نت ران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.