وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

وبلاگ آموزشی ایران شبکه

وبلاگ تخصصی آموزش های شبکه و راهنمای خرید تجهیزات شبکه

wps چیست؟ این قابلیت چه کاربردی دارد؟

wps یا Wi-Fi Protected Setup یک استاندارد برای تامین امنیت شبکه است که سعی بر این دارد تا ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر بین انواع دستگاه‌های بی سیم مانند پرینتر، کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها با مودم / روتر برقرار کند. wps فقط برای شبکه‌های بی سیمی قابل اجراست که از رمزهایی با پروتکل WPA یا WPA2 استفاده می‌کنند. این امنیت بی سیم برای شبکه‌های بی سیمی که از پروتکل امنیتی WEP استفاده می‌کنند کارایی‌ ندارد.

  

چرا از Wi-Fi Protected Setup استفاده کنیم؟

در زمان اتصال به روش معمولی برای متصل شدن به مودم/روتر نیازمند دانستن SSID و رمز عبور هستید. wps این پروسه را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر خواهد کرد. زمانی که از Wi-Fi Protected setup استفاده می‌کنید دیگر نیازی به دانستن رمز عبور ندارید.

  • برای شروع لازم است طبق تصویر پایین روی دکمه مشخص شده بزنید تا wps فعال شود. با تلفن همراه یا هر دستگاهی که می‌خواهید متصل شوید به لیست وای فای خود بروید و وای فای مورد نظر را انتخاب کنید. پس از انتخاب وای فای شما بدون وارد کردن رمز به آن متصل شده‌اید.

 

wps in tenda

 

  • شاید در خانه یا شرکت خود از پرینتر و یا دستگاه دیگری استفاده می‌کنید که برای خود دکمه wps دارند؛ برای اتصال این دو به یکدیگر کافیست دکمه wps مودم و سپس پرینتر را بزنید تا این دو دستگاه با سادگی با هم ارتباط برقرار کنند. در زمان انجام این پروسه نیازی به اتصال داده از سوی شما نیست! مودم ، اطلاعات لازم برای برقراری ارتباط را به پرینتر خواهد داد.
  • متد سومی که wps از آن استفاده می‌کند؛ وارد کردن کد 8 رقمی است. هر مودم/روتر که از wps پشتیبانی می‌کنند و یا دارای دکمه‌ wps هستند؛ یک صفحه برای واردکردن این کد 8 رقمی دارند. با وارد کردن این کد به راحتی می‌توان به دستگاه‌ها متصل شد.
  • مودم/روترهایی که این دکمه را در پشت خود ندارند اما از wps پشتیبانی می‌کنند؛ این کد 8 رقمی را تولید می‌کنند و با واردکردن این کد در قسمت مشخص شده دستگاه مورد نظر به آن متصل می‌شود. 

در عکس پایین یک کد 8 رقمی را مشاهده می‌کنید که در روتر وایرلس تی پی لینک Archer C1200 ایجادشده است.

 

روتر وایرلس تی پی لینک Archer C1200

دکمه wps در کجا قرار دارد؟

بیشتر مودم/ روترهایی که تا به الان ساخته شده‌اند از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. wps بطور پیشفرض در تنظیمات مودم/روتر شما فعال شده است. در بیشتر مودم/روترها این دکمه در پشت آن‌ها کنار ورودی‌های اترنت قرار دارد. با یکبار فشردن آن فعال خواهد شد. در پایین مکان دکمه wp برخی از روترها را می‌بینید. 

 

 

روتر وایرلس تی پی لینک Archer C1200 

در یکسری از مودم/روترها ، همانند شکل بالا دکمه wps با دکمه خاموش و روشن کردن مودم/روتر مشترک است. برای فعال کردن wps لازم است که دکمه را تا 3 ثانیه فشار دهید و برای خاموش کردن مودم/روتر نیاز است که یک بار دکمه مورد نظر را فشار دهید.

 

چه سیستم عامل‌هایی از wps استفاده می‌کنند؟

wps محدودیت قابل توجهی در پشتیبانی سیستم عامل‌ها را دارد؛ خوشبختانه سیستم عامل‌هایی همچون Android و Windows از wps پشتیبانی می‌کنند که در بخش پایین بیشتر توضیح داده‌ایم:

  • سیستم عامل ویندوز در سال 2007 شروع به پشتیبانی از این قابلیت کرد در حال حاضر ویندوز 7، 8 و 10 از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.
  • سیستم عامل اندروید از سال 2011 شروع به پشتیبانی از این قابلیت کرد. شروع این پشتیبانی با منتشر کردن اندروید 4 بود. 

متاسفانه سیستم عامل OS X و IOS پشتیبانی نمی‌کنند.

Wi-Fi Protected Setup چقدر امنیت دارد؟

با وجود کارایی بالا، این قابلیت 100 درصد امن نیست. در سال 2011 یک حفره امنیتی در wps باعث شد هکرها راهی برای دزدیدن اطلاعات وای فای کاربران بیایند. کد 8 رقمی که در بالا گفته شد به راحتی می‌تواند در دسترس هکرها قرار بگیرد و به مودم/روتر شما متصل شوند.

چگونه wps را فعال و یا غیر فعال سازیم؟

با توجه به هشدارهایی که در بالا به شما دادیم می‌توانید wps خود را فقط با استفاده از دکمه‌ای که در پشت مودم/روتر شما قرار دارد فعال کنید. بهتر است برای درک چگونه کارکردن آن در بازه زمانی کوتاهی یا در جایی که امن است این قابلیت را روشن کنید. با فشردن این دکمه شما می‌توانید فقط با واردکردن کد ورود به این دستگاه متصل شوید. شما می‌توانید این قابلیت را در بخش تنظیمات مودم/روتر خود غیر فعال سازید.

همانطور که گفته شد wps کار ما را راحت‌تر می‌کند اما این را هم باید در نظر داشته باشید که هکرها می‌توانند به راحتی کد 8 رقمی که در زمان برقرای ارتباط استفاده می‌شود را بدست آورند و ضرر بزرگی به ما بزنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.